Візуал, аудіал, кінестетик, дискрет – хто це? Або особливості сприйняття інформації.

Вислів про те, що всі люди різні, не просто фраза. Кожен з нас по-різному сприймає інформацію і реагує на неї. Але якщо реакції – це більше до визначення інтровертів і екстравертів, то в залежності від способу сприйняття ми ділимося на візуалів, аудіалів і кінестетиків. Це три основних типи мислення людини і дуже важливо враховувати цей фактор, особливо викладачам у процесі навчання дитини.

Три типи людей – три способи мислення. Кожен з них кардинально відрізняється один від одного. Якщо коротко, то візуал сприймає інформацію картинками, аудіал – звуками, а кінестетик – емоціями. Але давайте розберемося детальніше, можливо саме ця інформація допоможе вам краще пізнати своїх учнів.

Візуал, аудіал, кінестетик: визначення

Згідно зі статистикою, серед населення 25% аудіалів, 35% візуалів і 40% кінестетиків.

Аудіал в процесі спілкування звертає максимум своєї уваги на мову. Його цікавлять слова, але головним чином він розуміє вас через інтонації. Його вухо вловлює найменші зміни тону, висоти голосу. Найчастіше розповідаючи про що-небудь вони оперують словами: «чув», «говорили» і подібними.

Існує дуже хитра пастка вивести на чисту воду аудіала. Запитайте у нього про те, наприклад, що він робив вчора ввечері. Якщо ваш співрозмовник дивиться вліво – згадує правдиву інформацію, якщо праворуч – щось вигадує.

Серед візуалів більшість творчих людей, які сприймають зовнішній світ через образи, фантазію, уяву. В цьому процесі основну роль грає зір. Досить часто вони відрізняються підвищеною жестикуляцією, адже їм не вистачає слів, щоб повністю описати свої думки. Все це від того, що візуали думають картинкою, а вона має набагато більше фарб, ніж слів. Такі люди відрізняються відмінною візуальною пам’яттю. Досить часто вони, подивившись на сторінку книги, можуть з легкістю відновити її в пам’яті і прочитати потрібну інформацію.

Людина з типом мислення кінестетик – заручник почуттів та емоцій. Таких людей більшість. Для них дуже важливий тактильний контакт. Вони трохи довше приймають рішення, в деяких випадках не здатні оперативно оцінити ситуацію. Визначити кінестетика досить просто. Під час розмови він буде час від часу намагатися доторкнутися до співрозмовника. Для них дуже важлива зовнішня ситуація, вона повинна бути максимально комфортною.

Та існує ще один тип людей. Дискрети – люди з особливим типом мислення.Такі люди зустрічаються досить рідко, тому не вписуються в загальну теорію. Дискрети мислять з точки зору корисності та функціональності. Вони оцінюють світ з точки зору сенсу. Фактично, три попередніх типи людей отримують досвід через слова, в разі дискрета – слова і є досвідом. Вони сприймають всю інформацію буквально, не замислюючись про те, що за нею може стояти.

Варто зазначити, що особи, що повністю належить одному типу мислення, не існує. У кожному з нас є частинка від кожного з них, але в той же час ми володіємо домінуючим типом сприйняття. Саме за ним прийнято відносити людини до однієї з категорій.

Особливості запам’ятовування:

Візуал пам’ятає те, що бачив, запам’ятовує картинами (образне мислення добре розвинене).

Аудіал – те, що обговорював, запам’ятовує, слухаючи.

Кінестетик пам’ятає загальне враження; запам’ятовує, рухаючись, обмацуючи, нюхаючи.

Приклад поведінки на перерві:

Візуал найчастіше залишається в класі (якщо там не дуже шумно) або виходить у коридор і розглядає інформацію на стінах, спостерігає за іншими дітьми.

Аудіал використовує перерву, щоб наговоритися і погаласувати.

Кінестетику перерва потрібна, щоб розім’ятися, порухатися.

Звичайно ж, при навчанні, вихованні необхідно враховувати особливості сприйняття і переробки інформації. Це відноситься і до батьків, і до педагогів. Важливо спілкуватися з дитиною на “його мові”.

При виконанні дитиною домашнього завдання рекомендується:

візуалу дозволити мати під рукою листок, на якому він у процесі роботи може креслити, штрихувати, малювати і т.д.;

 аудіалу не робити зауваження, коли він в процесі запам’ятовування видає звуки, ворушить губами;

кінестетика не змушувати сидіти довгий час нерухомо, давати можливість моторної розрядки (сходити в іншу кімнату, встати і пострибати …).

При спілкуванні використовуйте методи, зрозумілі та близькі дитині:

з візуалами вживайте слова, що описують колір, форму, місце розташування, можна виділяти кольором пункти в книзі, використовувати таблиці, схеми, наочні посібники;

з аудіалами використовуйте варіації голосу (гучність, паузи, інтонації);

з кінестетиками використовуйте жести, дотики, досить повільну мову, дозволяйте йому “обігравати” інформацію.

Кожна людина, дитина в тому числі, використовує різні канали сприйняття, тобто, ми не можемо бути тільки візуалами, наприклад. Особливості сприйняття залежать і від віку: для маленьких дітей властиво прагнення все помацати, спробувати на смак, школярі ж частіше залучають слух і зір. Вчіться розуміти один одного, тоді у вашому житті і в житті ваших учнів буде набагато цікавіше та простіше!