Для дитини вибір професії далеко не найлегший процес, особливо, якщо вона не знає, чому хоче присвятити свій час в майбутньому. Для багатьох дітей перший серйозний вибір, який згодом впливає і на вибір майбутньої професії, доводиться робити ще наприкінці восьмого (дев’ятого)  класів. Учень, який вирішив продовжувати навчання в загальноосвітньому навчальному закладі, повинен визначитися з профілем наступного класу: гуманітарним, фізико-математичним, природничим (у кожного загальноосвітнього закладу свій набір напрямів, в нашому ліцеї такі напрями профільного навчання : МА (математика-англійська), ФМ (фізика-математика), ІТ (інформаційні технології), МП (математично-природничий) та окремо математичний профіль).

Починати розмову з дитиною про вибір майбутньої професії краще з дошкільного віку. Адже якщо дати дитині можливість спробувати себе в різних заняттях, навчити працювати і ознайомити з азами професій в ігровій формі, в майбутньому, їй буде легше зрозуміти, чим він хочеться займатися, а чим ні. Але якщо дитина вже виросла, і підійшов час обирати професію, а вона не знає, чому присвятити своє життя, є різні стратегії для вирішення цієї проблеми.

По-перше, необхідно визначити мету, яка повинна бути: конкретною, реалістичною, тобто відповідати власним здібностям (фізичним, інтелектуальним, фінансовим), обмеженою за часом і позитивною. Для цього батькам необхідно обговорити з дитиною її здібності, переваги та обмеження, адже цілі повинні бути чимось підкріплені.

Ось на такі питання пропонуємо відповісти дітям:

  1. На який рівень освіти (середня спеціальна, вища або курси) я можу розраховувати, враховуючи мої інтелектуальні здібності та фінансові можливості батьків?

2. Що повинна містити в собі професія, щоб мені було цікаво вчитися і працювати?

  1. Яку заробітну плату я хочу отримувати за свою працю (реальний мінімум)?
  2. Який спосіб життя я хочу вести: напружений, при якому доводиться більшу частину часу приділяти роботі, або вільний, при якому можна приділяти багато уваги розвагам, друзям і родині?
  3. Чи хочу я працювати поруч з будинком, в рідному місті, або можу переїхати?

По-друге, якщо дитина не знає, чим хоче займатися в майбутньому і ні до чого не виявляє зацікавленості, радимо батькам сильно не переживати з цього приводу, так як інтерес не завжди прокидається відразу. Щоб підліток виявив цікавість до чого-небудь, варто створити для цього необхідні умови: не сидіти на місці і пробувати себе в різних видах діяльності, стати уважнішими до себе і помічати, чим подобатися займатися, що виходить робити з легкістю, а що через силу.

Наприкінці слід зазначити, що в жодному разі не можна тиснути на дитину і змушувати швидко приймати рішення, адже від цього залежить її подальше життя.