Похвала, рекомендації по використанню і не зловживанню

Багато батьків впевнені в тому, що похвала дозволяє дитині переконатися у батьківській любові, набути впевненості у своїх силах і заряджає оптимізмом, допомагає знову та знову робити добрі справи. Між тим, похвала, яка буває «корисною» і «шкідливою» – таїть у собі масу не складних моментів. Це свого роду мистецтво. Мистецтво виховання. І оволодіти цим мистецтвом допоможе декілька правил, користуючись якими, батьки зможуть уникнути багатьох помилок.

Важливо, щоб похвала була заслужена та дозована, інакше вона втратить свою цінність. Дитина не буде на неї зважати та прагнути до неї. Але водночас, якщо її давати мало, то дитина може подумати, що більшість її справ не цінують, або навіть не помічають. Що стане наслідком зниженої зацікавленості до корисних справ.

Важливі рекомендацій по використанню похвали:

Похвала має бути спрямована на вчинок дитини, а не на його особистість. Дитина буде розуміти, який вчинок, або справа є корисною і буде розуміти, що справи роблять людину кращою.
Приклад: «Ти такий молодець!» – не варто так говорити,
«Ти такий молодець, що полив квіти у кімнаті!» – варто сказати так.

Не хваліть дитину за природні речі. Не робіть з його соціальності щось надзвичайне.
Для дітей різного віку притаманні різні справи, які є вже природними і ті, що дитина робить докладаючи зусиль.
Якщо маленька дитина докладає зусиль до свого самообслуговування, то дорослі ні. Приклад: маленьких дітей хвалять за те, що вони починають самі одягатися, збирати іграшки, називати літери, цифри тощо, то старших вже варто похвалити за якість проявлені ініціативи прибирання всієї квартири (не лише своєї кімнати), проявлення ініціативи допомоги татові, або мамі у їх справах, проявлення ініціативи в роботі, того, що не робив.

Не висловлюйте своє схвалення у фінансовому еквіваленті. Іншими словами, не слід заохочувати допомогу по господарству або творчу діяльність малюка грошима. Людина успішно займається тим, що вибирає щиро, за внутрішніми мотивами. Якщо ж дитина знає, що слідом за дією піде оплата, то в корені зміниться характер поведінки – з «творчого діяння» перетвориться на «заробляння грошей».

Взагалі на вчинки дітей слід постійно реагувати, щоб вони знали, що добре, що ні. Іноді батьки більше реагують на те, що неправильне чи не корисне зробила дитина, а забувають похвалити її за добрі справи. Іноді батьки настільки захоплюються своєю дитино, що майже не помічають її «промахів» у справах, а загортають її лише у «ковдру» похвали. І перше, і друге не є корисним для дитини. Завжди намагайтеся тримати баланс і золоту середину у похвалі та заохоченні дитини.