АДАПТАЦІЯ (вересень)

Ваша дитина вже першокласник? Вітаю! Це означає, що в житті малюка та всієї родини починається новий етап. Від того, як дитина адаптується до школи, буде багато в чому визначати її подальше навчання. Що ж означає термін «адаптація»? Визначення дуже просте – це пристосування організму людини до нових умов, що змінилися. У нашому випадку для дитини-першокласника змінюється дуже багато: нова територія, яку належить освоїти, нове приміщення, в якому буде проходити більша частина дня, новий дорослий або дорослі (вчителі), які будуть поруч, новий колектив дітей зі своїми правилами, виклики та завдання, з якими доведеться справлятися. В період змін підтримка дорослих дитині необхідна. На що ж слід звернути увагу, щоб адаптація пройшла вчасно і найменш болісно, а краще зовсім без проблем? Є кілька моментів: – Дуже важливим в адаптації першокласника є взаємодія з учителем. Кожна дитина вибудовує свої відносини з дорослим. Але на перших порах добре було б задіяти формат «дитина – вчитель – батьки». Це необхідно для того, щоб всі учасники процесу отримували інформацію і розуміли її однаково, у реальному режимі часу. Батькам необхідно зрозуміти те, що у школі найголовнішою людиною для дитини стає вчитель, його правила, вимоги і завдання. Від того, що про вашого малюка знає вчитель, теж залежить комфортний початок навчального року. Варто знайти час і поспілкуватися із педагогом, розповісти йому про свого малюка ту важливу інформацію, яка необхідна для правильного реагування (особливості поведінки і спілкування, харчування, стан здоров’я та ін.). – В житті першокласника з’являються завдання, які необхідно виконувати .Так, першокласникам не задають домашніх завдань, але завжди знаходиться щось, що потрібно доробити або підготувати. Навіть, складання портфеля на наступний день це теж завдання! Часто батьки, бабусі і дідусі, беруть на себе весь процес підготовки і виконання: організовують, контролюють, стимулюють, вимагають, складається враження, що дитина іноді ніяк не впливає на те, що взагалі-то є саме його завданням! І це може стати звичкою, яка розтягується на довгі шкільні роки і швидко стає некомфортною для всієї родини. Але вийти з ситуації потім теж непросто. Тому вже в першому класі не варто робити завдання за дитину. В перші тижні навчання ви допомагаєте їй організувати процес, робите щось разом з нею, але поступово привчаєте до самостійності. Ступінь самостійності дитини – одна з ознак її успішної адаптації – Малюк повинен чути слова «ти зможеш, ти впораєшся, це завдання тобі під силу» – це додає сил у вирішенні завдань. Дуже важливо на першому етапі вселити в школяра упевненість в успіх, не дозволити йому піддаватися розчаруванню. Якщо ж ваша допомога все-таки знадобиться, то виконуйте завдання разом із дитиною, а не за неї. – Вашому ще дуже невеликому школяреві просто необхідний правильний режим дня: чергування спокою і активності, здорове харчування, відхід до сну – вчасно. Режим дня – це теж один з основних моментів, який впливає на адаптацію до школи. В початковій школі під час занять з психологом у вересні, діти вчились опановувати новий простір, взаємодіяти один з одним, висловлюватись, чути іншого. Ми тільки на початку нашого довгого і такого цікавого шляху, але вже за результатами першого місяця, зміни в дітях відчутні: вони почуваються в школі впевнено, активні в спілкуванні, відкриті до нової інформації. Вважається, що адаптація першокласників до школи повинна завершитися приблизно до кінця грудня. Гострий період адаптації – вересень-жовтень. Але варто пам’ятати, що всі діти різні і по-різному реагують на нові обставини. Процес звикання до школи у кожного індивідуальний. У цей час батькам варто бути уважними до того, що відбувається із дитиною, до його поведінки, емоційного стану і здоров’я. І якщо стане очевидним, що адаптація занадто затягнулася, варто обговорити ситуацію з учителем або звернутися до психолога, не відкладаючи вирішення проблеми.
Психолог Пертіа І.О.